Header Ads

Pelbagai Khasiat Asam Gelugor

Asam gelugor bukan bahan masakan popular dalam dapur tetapi tahukah anda asam gelugor atau juga disebut asam keping menawarkan banyak khasiat kepada kesihatan tubuh badan.  Berwarna kekuningan dan berbentuk seperti buah labu, tumbuhan ini berasal dari negara India. 
Air rebusan kulit buah asam gelugur juga dikatakan mampu digunakan untuk merawat reumatisme dan masalah dalam perut. Selain itu buah tersebut dikatakan berupaya mengurangkan tekanan darah tinggi. 
Petua orang Melayu dahulu menggunakan rebusan air daun dan akar asam gelugur untuk menyembuhkan sakit telinga melalui titisan ke dalam telinga. 
Bahkan buah asam gelugur juga dikatakan mampu melegakan kesakitan gusi. Caranya dengan mengambil sekeping asam gelugur  kemudian basuh hingga bersih sehingga menjadi sedikit lembut. Tampal atau selitkan di celah-celah antara gusi dan bahagian pipi selama 10 hingga 15 minit. Kemudian kumur dengan air suam. 
Ada wanita mengamalkan minum air asam gelugur semasa berpantang dipercayai untuk mempercepatkan proses mengecutkan rahim. Selain itu amalan tersebut juga dikatakan mampu menurunkan berat badan.
Sumber PaMa

No comments

Powered by Blogger.