Header Ads

Senggugut selepas berkahwin


Soalan

ASSALAMUALAIKUM doktor, saya sudah berkahwin hampir enam bulan. Saya dan suami juga sudah bersedia untuk memiliki zuriat. Apa yang merisaukan saya sekarang adalah senggugut saya yang teruk selepas berkahwin. Sebelum berkahwin saya tidak mengalami senggugut hanya sakit perut biasa yang dapat saya kawal. Tetapi semenjak saya kahwin pada Disember tahun lepas, semasa haid saya pada bulan Januari tahun ini saya mengalami senggugut yang teruk sehingga tidak boleh bangun. Sudah banyak klinik yang saya pergi tetapi saya hanya diberitahu doktor masalah berkenaan disebabkan perubahan hormon dan hanya diberi ubat tahan sakit. Adakah berbahaya senggugut yang saya hadapi selepas kahwin ini doktor?
- Nadia, Pahang

Jawapan

Wa'alaikumusallam Nadia, kesakitan yang dialami semasa berlangsungnya haid dipanggil senggugut atau dismenorea (dysmenorrhea). Senggugut sering menyerang seorang wanita pada hari pertama dan kedua haid. Senggugut bukan sekadar kesakitan teruk ketika haid, tetapi ia turut menjadi petanda penting supaya semua wanita yang mengalami masalah ini menjalani pemeriksaan awal bagi mengesan kewujudan endometriosis. 

Terdapat dua jenis senggugut, iaitu senggugut primer dan senggugut sekunder. Senggugut primer disebabkan oleh pengeluaran prostaglandin (sejenis bahan kimia dalam darah) yang menyebabkan pengecutan rahim yang kuat. Kebiasaannya ia sering dialami pada usia muda sebelum berkahwin dan bertahan pada hari pertama dan kedua haid. Manakala senggugut sekunder pula disebabkan oleh endometriosis. 

Endometriosis pula merujuk kepada keadaan di mana lapisan tisu yang melitupi bahagian dalam rahim didapati tumbuh di luar rahim, atau kawasan lain pada sekitar sistem reproduksi wanita.Masalah senggugut yang dialami anda berkemungkinan tinggi disebabkan oleh penyakit endometriosis. Walaupun ada sebab-sebab lain yang boleh menyebabkan senggugut, maklumat yang anda berikan membawa kepada diagnosis yang paling ketara iaitu endometriosis. Dalam keadaan endometriosis, wanita biasanya mengalami senggugut dan mungkin juga sakit bila mengadakan hubungan seksual dengan suami. Ini berkemungkinan besar disebabkan oleh organ-organ di bahagian pelvis yang melekat (adhesion) atau juga salur Fallopionya mengalami penyumbatan. 

Punca sebenar endometriosis masih tidak diketahui. Malah bagi sesetengah wanita, risiko untuk mendapat endometriosis mungkin ada sekiranya terdapat saudara-mara perempuan mereka mengalami masalah yang sama. Sungguhpun punca sebenar endometriosis kekal tidak diketahui, namun banyak teori telah dikemukakan untuk lebih memahami dan menjelaskan perkembangannya. Ada teori yang mengatakan ia disebabkan pendarahan haid yang berundur atau bergerak secara menyongsang (retrograde menstruation) ke dalam pelvis, aras hormon estrogen yang berlebihan, tisu endometriosis juga boleh merebak melalui salur darah dan tumbuh di tempat-tempat yang jauh dari rahim seperti di dalam paru-paru atau otak dan juga teori metaplasia.

Untuk mengetahui penyebab sebenar senggugut anda, sebaiknya anda perlu diperiksa oleh pakar sakit puan. Selain daripada ujian imbasan ultrabunyi (ultrasound) untuk melihat jika ada sista (pembengkakan ovari), ujian laparoskopi juga boleh dilakukan untuk memastikan ia adalah endometriosis dan juga untuk melihat jika terdapat pelekatan dan penyumbatan pada salur Fallopio. Jika diagnosis yang dibuat doktor adalah endometriosis, ubat-ubat tertentu boleh digunakan untuk mengubati keadaan ini dan cara terbaik ialah jika wanita tersebut cepat hamil.

Sebab-sebab lain senggugut adalah jangkitan pada bahagian pelvik (pelvic inflammatory disease), adenomyosis dan juga masalah fibroid. Maka, anda perlu diperiksa secara teliti untuk mendapat diagnosis yang tepat dan perlu diberi rawatan yang sewajarnya secepat mungkin supaya penyakit ini tidak melarat sehingga susah dirawat kelak.



Artikel Penuh: © Utusan Melayu (M) Bhd

No comments

Powered by Blogger.