Header Ads

Penjagaan vagina


sumber : metro
Oleh NORLAILA HAMIMA JAMALUDDIN
norlaila@hmetro.com.my
2010/01/24
PERBINCANGAN mengenai bahagian ‘sulit’ baik pada lelaki atau wanita dianggap sensitif dan memalukan. Malah bagi sesetengah wanita, untuk menyebut perkataan vagina atau faraj seolah-olah satu ‘dosa’, apatah lagi mahu membincangkan pelbagai isu mengenainya secara terbuka.
Sebenarnya tiada apa perlu dimalukan apabila membincangkan soal ini kerana ia sebahagian daripada organ badan seperti mata, telinga atau kulit. Namun untuk lebih manis, kita boleh gunakan perkataan vagina.

Ramai menganggapnya sebagai perkataan ‘kotor’ atau lucah dan tidak hairan jika ada wanita tidak tahu bahagian mana yang dirujuk sebagai vagina, sedangkan ia memainkan peranan penting dalam kehidupan mereka.

Vagina ialah satu tiub atau saluran panjang yang tertutup apabila tidak digunakan (contohnya mengadakan hubungan seks, bersalin atau dimasukkan tampon).
Ia adalah tisu lembut (seperti tisu dalam mulut) yang berlipat-lipat dan berkedut. Tujuannya untuk menambah jumlah luas permukaan supaya ia boleh berkembang ke saiz tertentu.
Vagina berasal daripada perkataan Latin ‘sheath’ yang bermakna anjal dan mempunyai banyak otot kecil serta bersifat sedikit berasid bagi mencegah jangkitan.

Vagina boleh dibahagikan kepada tiga lapisan iaitu membran mukus, lapisan berotot dan tisu berserat. Pada hujung saluran ini terletaknya hampir 90 peratus hujung saraf. Ini menyebabkan vagina sangat sensitif terhadap sentuhan. Vagina sebenarnya bersambung dengan rahim tetapi bukaan yang menyambungkan dua organ ini sangat kecil iaitu hanya dua atau tiga milimeter.

Orang anggap fungsi vagina hanya untuk hubungan seks dan melahirkan anak, tetapi ia juga menjadi laluan untuk pengeluaran darah haid setiap bulan, kata Perunding Obstetrik dan Ginekologi Pusat Perubatan Pantai Cheras, Dr Ho Choon Moy.
Vagina juga menjadi laluan untuk cecair yang dirembeskan bahagian lain. Vagina tidak mempunyai kelenjar, oleh itu ia tidak menghasilkan atau merembeskan cecair tetapi ada banyak salur darah.

“Cecair atau lelehan pada vagina sebenarnya berasal daripada salur darah yang menjadikannya lembap ketika dalam keadaan terangsang yang bertindak sebagai pelincir dan mengelak rasa sakit ketika mengadakan hubungan seks.
“Apabila seseorang wanita menopaus (putus haid), dinding vagina menjadi nipis akibat kekurangan hormon estrogen dan kurang bekalan darah. Akibatnya, ia mudah menjadi kering yang menyebabkan rasa sakit dan kadangkala berdarah apabila mengadakan hubungan seks.

Ini sebabnya wanita menopaus sering berasa tidak selesa dan menolak apabila suami mengajak untuk ‘bersama’. Keadaan ini perlu difahami suami dan jangan menjadikan ia alasan untuk mencari pasangan baru,” katanya.
Selain menambah zuriat, vagina ada banyak fungsi lain, terutama membabitkan rawatan. Rawatan melalui vagina bukan perkara baru kerana ia diamalkan sejak abad ke-19 Sebelum Masihi.
Bagaimanapun, ia mulai popular pada 1981 apabila pakar perubatan mendapati sesetengah rawatan dan ujian pemeriksaan melalui vagina lebih berkesan dan jelas.
Antaranya ialah ujian imbasan bunyi bagi memeriksa keadaan rahim. Sebelum ini ujian imbasan bunyi dilakukan pada abdomen (perut) tetapi kaedah ini kurang sensitif untuk mengesan kehadiran kanser pada ovari.

Meskipun kes kanser ovari tidak sebanyak kanser payu dara atau serviks (pangkal rahim) tetapi di kalangan kanser yang membabitkan bahagian peranakan wanita, ia kanser paling berbahaya dan lebih cepat menyebabkan kematian.

Ini kerana sebagaimana kanser lain, kanser ovari tidak mempunyai sebarang tanda hinggalah ia mencapai peringkat ketiga (menjadi serius) dan sukar dikesan melalui ujian imbasan bunyi melalui abdomen.

Imbasan bunyi melalui vagina boleh mengesan kanser ovari pada peringkat awal yang membolehkan pesakit dirawat secepat mungkin.
“Dalam ujian ini doktor boleh melihat keadaan ovari dengan jelas dan sebarang keadaan tidak normal boleh dikesan ketika itu juga. Pada masa sama doktor boleh mengesan kanser pangkal rahim atau kehadiran polip atau sista dalam rahim dengan mudah,” katanya

Bagi sesetengah keadaan, pemberian ubat melalui vagina juga lebih berkesan, terutama untuk:

  • Antibiotik atau anti kulat — Apabila ada jangkitan pada bahagian kemaluan. Banyak kajian menunjukkan pemberian ubat antibiotik atau anti kulat melalui vagina lebih berkesan dengan kadar penyembuhan lebih cepat
  • Rawatan masalah kesuburan
  • Rawatan untuk keguguran atau bersalin tidak cukup bulan
  • Terapi hormon untuk wanita menopaus
  • Rawatan untuk pencegahan kehamilan
  • Rawatan untuk masalah prolaps (rahim jatuh dan terkeluar dari vagina) Rawatan untuk semua yang disenarai di atas ada pelbagai bentuk seperti cecair, tablet, krim, balsam, gel, cincin (untuk masalah proplaps supaya rahim dapat ‘ditolak ke atas balik), cincin berhormon, alat dalam rahim (untuk pencegahan kehamilan) atau tampon berubat.


  • Apa kelebihan ubat yang diberi melalui vagina berbanding ubat makan? Ubat makan perlu melalui banyak peringkat kerana akan masuk ke dalam perut dan sistem pencernaan (usus kecil) terlebih dulu. Dari sini, ubat berkenaan diserap masuk ke dalam aliran darah dan dibawa ke hati untuk ditapis dan diuraikan sebelum sampai ke tempat atau organ sasaran. Jadi dos ubat makan biasanya lebih tinggi supaya dos yang sampai ke organ sasaran adalah tinggi.

    Apabila ubat perlu melalui saluran pencernaan, ia boleh memberi kesan sampingan seperti rasa mual, perut tidak selesa atau muntah. Masalah ini tidak berlaku pada ubat yang terus diberi pada vagina kerana tidak perlu melalui hati (boleh mengelak masalah hati — sangat baik untuk pesakit Hepatitis B) dan pada masa sama mengurangkan gejala embolisme (pergerakan ketulan darah beku, lemak atau gelembung udara dalam darah dari satu organ ke organ lain) yang dialami sesetengah wanita yang mengambil ubat hormon secara oral. Bagaimanapun keadaan ini jarang berlaku.

    “Permukaan dalaman vagina yang berlipat dan berkedut bertujuan menambah luas permukaan yang akan meningkatkan penyerapan ubat. Justeru, ubat boleh diberi dalam dos rendah dan ini secara tidak langsung mengurangkan kesan sampingan ubat.
    “Biasanya ubat diberi melalui vagina adalah untuk jangka panjang kerana kebanyakannya direka untuk mengeluarkan dos rendah secara perlahan-lahan. Jadi kekerapan untuk mengambil ubat boleh dikurangkan dan kadar kepatuhan kepada pengambilan ubat jauh lebih baik berbanding ubat makan.
    “Walaupun kaedah pemberian ubat melalui vagina banyak manfaatnya, ia kurang popular kerana ramai wanita tidak faham atau kurang selesa dengan cara ini. Namun, kini banyak jenis rawatan boleh dilakukan sendiri di rumah tetapi yang paling penting, ia selamat dan berkesan,” katanya.
    Oleh itu wanita perlu sentiasa menjaga kesihatan vagina dengan:
  • Amalkan pemakanan seimbang dan sihat; kerap bersenam iaitu sekurang-kurangnya 30 minit sehari, tiga hingga empat kali seminggu



  • Pastikan kawasan kemaluan sentiasa bersih iaitu pada bahagian luar saja. Vagina adalah organ yang mempunyai sistem pembersihan sendiri. Jadi anda tidak perlu ‘menjolok’ jari ke dalam atau menggosok saluran ini dengan sabun untuk membersihkannya.

  • Tindakan ini hanya mengganggu persekitaran semula jadi kerana dalam vagina ada bakteria baik iaitu bakteria laktobasilus yang menghasilkan asid laktik yang bertindak sebagai benteng pertahanan terhadap jangkitan.
    Mencuci vagina sama ada dengan sabun atau memancutkan air ke dalam saluran ini menyingkir bakteria laktobasilus dan akibatnya anda lebih mudah mendapat jangkitan.

  • Pakai seluar dalam dibuat daripada kain kapas untuk pengudaraan baik dan mengurangkan kelembapan. Bagi wanita yang menggunakan tampon, sila buat catatan bila anda memasukkan dan mengeluarkannya. Ini penting kerana ada wanita terlupa mengeluarkan tampon. Tampon ini bagaimanapun tidak hilang atau masuk ke dalam rahim kerana vagina adalah sistem tertutup (bukaan ke rahim sangat halus) cuma ia boleh menyebabkan jangkitan dan Sindrom Kejutan Toksik yang mungkin membawa maut.

  • Jangan guna penyembur atau sabun wangi bagi membersihkan vagina kerana saluran ini sensitif. Air sudah memadai.

  • Jalani pemeriksaan kesihatan dengan pakar sakit puan secara berkala.

  • Elak memakai seluar denim yang terlalu ketat kerana anggota istimewa ini perlukan pengudaraan baik, terutama apabila anda mengalami jangkitan.

  • No comments

    Powered by Blogger.